wś
Wczoraj o godzinie 10:00 w hali podmiejskiej dworca Warszawa Wschodnia odbyła się konferencja prasowa poświęcona zakończeniu jednego z etapów remontu. Mimo iż Koleje Mazowieckie już wczoraj mogły przenieść kasy do świeżo wyremontowanego budynku, obsługa pasażerów nie była w nim jeszcze możliwa. – W związku z tym musieliśmy ponownie przenieść kasy do kontenerów, które znajdują się obok dworca – powiedziała „Rynkowi Kolejowemu” Donata Nowakowska. Zaznaczyła, że Koleje Mazowieckie nie wiedzą, kiedy kasy wrócą do hali podmiejskiej.
Jak wyjaśnił „Rynkowi Kolejowemu” Jacek Prześluga, członek zarządu PKP SA ds. rewitalizacji dworców kolejowych oraz prezes spółki Dworzec Polski SA, wczorajsza konferencja została zorganizowana z okazji zakończenia remontu podmiejskiej części dworca. – Już w pierwszym zdaniu wypowiedzianym podczas wczorajszej konferencji zaznaczyłem, że nie jest to otwarcie. Czekamy na ostatnie odbiory techniczne. Otwarcie planowane jest jutro – tłumaczył.
Tak też się stało. Dziś od godz. 12.00 pasażerowie mogli skorzystać zarówno z samej hali dworca, jaki i kas biletowych oraz informacji pasażerskiej w budynku.
Cały obiekt wraz z przylegającym placem został gruntownie zmodernizowany. Prace trwają budowlane trwają w części dalekobieżnej, a zakończą zgodnie z planem w I/II kwartale 2012 r.
Dworzec pozostał w dotychczasowej formie architektonicznej, ale wymienione bądź gruntownie odrestaurowane zostały niemal wszystkie jego elementy. Prace rozpoczęły się latem ubiegłego roku i obejmowały m.in. wymianę stolarki okiennej, posadzek, oświetlenia, remont dachu i nową aranżację wnętrza. Cała konstrukcja została wzmocniona, wymieniono też wszelkiego rodzaju instalacje.
W jednym miejscu podróżni odnajdą nowe kasy biletowe, punkt informacyjny, wiadomości o rozkładzie jazdy, poczekalnię i toalety. W budynku zamontowano udogodnienia dla osób niepełnosprawnych - niewidomych i poruszających się na wózkach (mapy dotykowe, toaleta, kasa biletowa). Obiekt jest monitorowany zarówno w środku jak i na zewnątrz. Przygotowana została również informacja wizualna o rozkładzie jazdy, jednak ta zostanie uruchomiona w ramach jednego systemu, gdy zakończona zostanie przebudowa części dalekobieżnej dworca. Cały obiekt jest klimatyzowany.
Dla podróżnych dostępne będą 3 kasy biletowe i punkt informacyjny, prowadzone przez Koleje Mazowieckie. W kasach tych dostępne będą bilety na pociągi wszystkich przewoźników kolejowych. Do końca czerwca na dworcu zamontowane zostaną bankomaty, automaty z napojami i kanapkami, a działalność rozpocznie salonik prasowy.
Gruntowny remont trwa w części dalekobieżnej dworca Warszawa Wschodnia. Zakończone zostały już prace murowe i żelbetowe. Dobiegają też końca prace nad zadaszeniem całego obiektu. Rozpoczęto montowanie elewacji, zabezpieczeń ppoż., posadzek, ścian i sufitów. Instalowane są łącza sanitarne i elektryczne, windy i wentylacja na dachu.
Po zakończeniu prac powiększy się ogólnodostępna powierzchnia dworca poprzez wydzielenie zespołu centrum obsługi klienta z kasami przechowalni bagażu. We wschodnim skrzydle zlokalizowane będą funkcje gastronomiczną. Skrzydło zachodnie zawierać będzie pomieszczenia przeznaczone na funkcje usługowe. Na poziomie antresoli, zaprojektowane zostało centrum obsługi klienta VIP i powierzchnie na cele biurowe. Obiekt będzie w pełni dostosowany dla potrzeb osób niepełnosprawnych, z elementami ułatwiającymi orientację i poruszanie osobom niewidomym.
Wykonawcą remontu jest firma Strabag. Koszt prac to 31 mln zł netto.